З ініціативи журналістів інтернет-видання “Район. Володимир-Волинський” у Володимирі-Волинському відбувся прес-брифінг, основною темою якого було зміни в законодавстві щодо призначення субсидій, монетизація пільгових перевезень та реформування галузі охорони здоров’я.
Вступне слово взяв перший заступник міського голови Ярослав Матвійчук:
На засіданні правління Асоціації міст України, на якій головував Прем’єр-міністр України, розглядались питання призначення субсидій, реформування галузі охорони здоров’я. Мерів міст турбує недофінансування медичної та освітньої субвенції. Ці питання стояли особливо гостро в порядку денному.
Заступник начальника управління соціального захисту населення-начальник відділу Ольга Кереб проінформувала, що 27 квітня 2018 року Постановою Кабінету Міністрів України №329 Уряд ввів ряд змін до Порядку призначення та нарахування субсидій на оплату житлово-комунальних послуг з травня цього року. Станом на 1 травня по місту Володимиру-Волинському налічувалось 9 377 одержувачів субсидій.
На сьогодні визначено абсолютно чіткий перелік категорій громадян, які отримуючи субсидію у попередньому опалювальному періоді мають подати нову заяву-декларацію, форма якої затверджена Наказом Міністерства соціальної політики України ( інструкцію щодо заповнення можна подивитися на сайті Мінсоцполітики). Таким категоріям громадян необхідно подавати документи систематично на кожен період призначення субсидії, тобто в травні місяці для розрахунку на неопалювальний період та в жовтні – на опалювальний період. До таких категорій осіб належать домогосподарства в яких є:
– особи працездатного віку, які не працюють, мають дохід менше мінімальної заробітної плати та/або які не сплачують єдиний соціальний внесок;
– особи, члени сім’ї яких не зареєстровані за адресою домогосподарства;
– особи, які є орендарями житлових приміщень (будинків);
– особи, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично в ньому не проживають.
Суттєво розширено перелік тих випадків коли субсидія на загальних підставах не призначається.
Це визначено п.6 Постанови:
1) загальна площа житлового приміщення перевищує 120 кв. метрів для квартири і 200 кв. метрів для індивідуального будинку
Винятками в такому випадку є будинки сімейного типу та прийомні сім’ї, а також сім’ї, в яких не менше року проживають троє і більше дітей, з урахуванням тих, над якими встановлено опіку чи піклування;
2) будь-хто із складу домогосподарства або член сім’ї особи із складу домогосподарства має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п’яти років (крім мопеда).
Тут слід зазначити що причіп, який людина купила, припустимо, за 2 тисячі гривень, але з дати випуску якого ще не пройшло 5 років, теж є підставою для непризначення субсидії;
3) будь-хто із складу домогосподарства або член сім’ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії здійснив купівлю або іншим законним способом набув право власності на майно на суму, що перевищує 50 тис. гривень;
Тільки тут слід звернути увагу, що майно отримане у спадок, а також отимане в подарунок також впливатиме на право призначення субсидії;
4) якщо працездатні особи працездатного віку не працюють або показуюють доходи менше мінімальної заробітної плати і/або не сплачують єдиний соціальний внесок вони не мають права на загальних підставах отримувати субсидію. Ми можемо призначити субсидію рішенням комісії, але у цьому випадку такий громадянин зобовязаний сплатити єдиний соціальний внесок в розмірі 819 гривень, строком не менше ніж за три повних місяці в тому періоді за який беруться доходи. В такому випадку цій особі в дохід буде автоматично забиватися три прожиткові мінімуми, станом на сьогодні це 5286 грн.
Якщо є окремі особи, які протягом 60-днів перебувають за кордом, працюють вони там чи живуть, то домогосподарство не має права на субсидію.
5) структурним підрозділом з питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність простроченої понад два місяці заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день звернення за призначенням житлової субсидії;
6) структурним підрозділом з питань соціального захисту населення отримано інформацію про наявність у домогосподарства, що одержувало житлову субсидію у попередньому опалювальному (неопалювальному) сезоні, простроченої понад два місяці заборгованості з оплати обов’язкової частки платежу за житлово-комунальні послуги, обов’язкової частки внеску/платежу на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком, загальна сума якої перевищує 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії на наступний опалювальний (неопалювальний) сезон.
Коли людина звертається до держави за допомогою на оплату житлово-комунальні послуги, вона зобовязана сплачувати обовязковий платіж, визначений їй при розрахунку допомоги. Навіть якщо людина використала менше, затвердженої соціальної норми, вона всеодно повинна заплатити обовязковий платіж. В інакшому випадку за поданням інформації від організації надавача послуг про заборгованість понад два місяці на суму вищу 20 неоподаткованих мінімумів (340 гривень) субсидію буде припинено.
Житлова субсидія у таких випадках, призначається з початку опалювального (неопалювального) сезону за умови документального підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі) протягом двох місяців з початку такого сезону, в іншому випадку — з місяця, наступного за тим, в якому до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення надійшло документальне підтвердження сплати заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, або оскарження заборгованості в судовому порядку (ухвали про відкриття провадження у справі).
При призначенні субсидії, в середньомісячний сукупний дохід сім’ї включаються доходи всіх осіб, які зареєстровані в домогосподарстві, а також членів сім’ї цих осіб. До такої категорії осіб належать чоловік, дружина та діти до 18 років. Наприклад, якщо в домогосподарстві зареєстровані дружина та двоє дітей, а чоловік приписаний в батьків, згідно нового Порядку при зверненні за субсидією, жінка повинна задекларувати доходи свого чоловіка, які будуть включенні в розрахунку обов’язкової плати для призначення субсидії, а батьки чоловіка при звернені за субсидією декларують дружину та дітей чоловіка відповідно. У випадках якщо чоловік та дружина розлучені, але в них є спільна дитина, доходи мами або тата включаються до розрахунку субсидії за місцем реєстрації дитини. Так як батько є членом сім*ї дитини.
Оскільки згідно сімейного кодексу, членами сім’ї дитини є батько та мати. І якщо особа яка не зареєстрована, але є членом сім’ї осіб зі складу домогосподарства її майновий стан теж впливає на право призначення субсидії.
Перш ніж розглядати будь-яку справу, буде перевірено майновий стан кожного члена сім’ї. Звичайно, що кожен випадок є індивідуальний, і перш ніж визначати чи відмовляти людині в допомозі, ми будемо звертати увагу і на її матеріальний стан, на умови, в яких вона проживає. На практиці при призначені субсидії, подаючи заяву-декларацію, заявник повинен задекларувати всіх осіб, які зареєстровані та членів сім’ї осіб. В разі, якщо заявник не в повному обсязі задекларує членів сім’ї, протягом 30 днів після повідомлення про подання такої інформації, в призначенні субсидії їй буде відмовлено у зв’язку з поданням неповного пакету документів. І право звертатися за субсидією в неї буде лише з наступного періоду. А у випадку, якщо заявник подасть заяву декларацію, і їй буде призначено субсидію, але через певний час в встановленому порядку, ми, як орган соціального захисту населення, отримаємо інформацію що людина не вказала когось із членів осіб, або приховала майновий стан когось із членів сім’ї, ми припинимо таку субсидію, і такій особі необхідно буде повернути всю суму субсидії, яка їй була надана.
Про монетизацію пільгового перевезення детальніше розповіла начальник відділу управління соціального захисту населення Ольга Томашук:
14 березня цього року вийшла постанова Уряду про монетизацію. Станом на сьогодні визначено середню вартість проїзу по Волині – вона складає 2,3 грн. Проектом розпорядження, який готовий до підписання, визначено, що пільговики могтимуть отримувати в місяць на проїзд цільові суми у розмірах: учасники бойових дій – 69,0 грн. на місяць; інваліди війни – 166,0 грн. на місяць; діти-інваліди, які навчаються, – 332,0 грн. на місяць. Питанням компенсації проїзду в приміських маршрутах та міжобласних займатимуться органи влади вищого рівня. Одночасно треба зазначити, що пільги встановлює держава через прийняття законів, а от виплачувати їх будуть місцеві бюджети. Даний проект розпорядження також передбачає за рішенням місцевого органу самоврядування залишення без змін проїзду в міському транспорті.
Ще одне питання, що зацікавило журналістів на брифінгу, стало реформування галузі медицини, кампанія підписання декларацій з лікарями. На цю тему розмовляли головний лікар ТМО Олександр Клачук та його заступник Катерина Чубок:
З 2019 року в Україні наступить фаза реформування первинної ланки галузі, а з 2020 року – “вторинки”. Зараз почалась так звана приписна кампанія, коли пацієнти укладають декларації з лікарями сімейної медицини, лікарями загальної практики ( терапевтами) та педіатрами. Декларація є в паперовому та електронному вигляді, і кожен пацієнт матиме змогу її переукласти в разі незадоволення лікарем. Водночас нормативно лікар може підписати декларацію не більше, як з 2000 пацієнтів. Процедуру укладання цих угод Володимир-Волинське ТМО розпочало ще в квітні цього року, темпи по підписанню декларацій хороші. Сьогодні налічується понад 5800 угод. За нинішньою системою фінансування закладу за рахунок медичної субвенції з державного бюджету на одного пацієнта йде 240,0 грн. За реформованою системою встановлюється капітаційна ставка: для пацієнтів 0-5 років – 1480 грн. в рік на особу, 5-18 років – 814,0 грн., 18-40 – 370,0 грн., понад 65 років – 740,0 грн. Власне, за ці кошти і буде утримуватись реформований заклад охорони здоров’я. Мешканець міста може укладати угоду з лікарем з іншої адміністративно-територіальної одиниці ( міста, села). До речі, кожен член сім’ї має право укладати угоду з одним лікарем, тобто, якщо сім’я складається з бабусі, дідуся, двох батьків та двох дітей, то така родина може мати аж 6 лікарів, або ж один лікар може укласти з ними аж 6 декларацій. Лікар може не підписати декларацію з пацієнтом тільки при умові, якщо пацієнт не виконує його приписів та порушує призначений лікувальний режим.